Peningkatan Keselamatan Lalu Lintas pada Ruas Jalan Phh Mustofa di Kota Bandung

Authors

  • Muhammad Akmal Reza Politeknik Transportasi Darat Indonesia-STTD, Indonesia
  • Tatang Adhiatna Politeknik Transportasi Darat Indonesia-STTD, Indonesia
  • Dede Amirudin Politeknik Transportasi Darat Indonesia-STTD, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59188/jcs.v3i9.818

Keywords:

Traffic, Safety, Accidents

Abstract

Jl. PHH Mustofa is an arterial road located in Bandung City. Jl. PHH Mustofa is a national road and functions as a primary arterial road (a road that connects primary areas to city or urban activity centers). It has a road length of 2,372 meters, divided into 4 segments, and has a 4/2 TT road type except for segment 4. Based on the results of the general report analysis of the Bandung City PKL Team Jl. PHH Mustofa is an accident-prone area and is a priority for handling it. The main factor causing accidents on Jl. Mustofa PHH is caused by human factors. Meanwhile, infrastructure factors such as poor road equipment, the condition of signs being covered by trees, and road geometrics not complying with Road Geometric Standards. Meanwhile, human factors are caused by high-speed vehicles, as well as drivers who are careless and less careful when driving. It is hoped that by making efforts to address the safety of these problems, it can reduce the number of traffic accidents and the severity of accident victims on the Jl. PHH Mustofa in Bandung City.

References

Albar, M. E., Parinduri, L., & Sibuea, S. R. (2022). Analisis Potensi Kecelakaan Menggunakan Metode Hazard Identification and Risk Assessment (HIRA). Buletin Utama Teknik, 17(3), 241–245.

Fathimahhayati, L. D., Wardana, M. R., & Gumilar, N. A. (2019). Analisis Risiko K3 Dengan Metode Hirarc Pada Industri Tahu Dan Tempe Kelurahan Selili, Samarinda. Jurnal Rekavasi, 7(1), 62–70.

Kelvin, K., Judijanto, L., Rumawak, I., Amadea, I. B. N. K., & Laksono, R. D. (2024). Teknologi Informasi: Teori dan Implementasi Penerapan Teknologi Informasi di Berbagai Bidang. PT. Green Pustaka Indonesia.

Lubis, K. (2023). Evaluasi Perubahan Arus Lalu Lintas terhadap Kinerja Jalan Kawasan Balai Kota.

Lutfie, M. (2024). Geometrik Jalan. Penerbit Tahta Media.

Prasetyanto, D. (2019). Rekayasa Lalu Lintas dan Keselamatan Jalan.

PUPR, K. (2011). Tata Cara Pemeliharaan Dan Penilikan Jalan. 1–8.

PUPR, K. (2023). Persyaratan Teknis Jalan Dan Perencanaan Teknis Jalan Dengan Menteri Pekerjaan Umum Dan Perumahan Rakyat Republik Indonesia (pp. 1–41).

Rachmadiyani, R. (2020). Analisis kinerja simpang bersinyal empat lengan menggunakan metode pkji 2014 dan aplikasi ptv vissim 9.0. Universitas Komputer Indonesia.

Raharjo, N. D. (2022). Dasar Perencanaan Geometrik Jalan Raya. Jember: Cerdas Ulet Kreatif.

Sugiyanto, G., & Fadli, A. (2017). Identifikasi Lokasi Rawan Kecelakaan Lalu Lintas (Black Spot) di Kabupaten Purbalingga, Jawa Tengah. Jurnal Teknik Sipil Dan Perencanaan, 19(2), 128–135.

Syahidah, A. I. (2023). Studi Pemodelan Kualitas Air Sungai Code untuk Parameter BOD dan DO menggunakan Hecras 4.1. 0. Universitas Islam Indonesia.

Tomia, N., Nendissa, R. H., & Pattinasarany, Y. (2024). Kelayakan Konstruksi Bangunan Trotoar di Kota Ambon. TATOHI: Jurnal Ilmu Hukum, 3(11), 1137–1148.

Widyatmika, I. G. A. M. W., Setianingtyas, K. R., Wiguna, L. A. A. P. D., & Suartawan, P. E. (2024). Analisis Daerah Rawan Kecelakaan Lalu Lintas Dengan Metode Equivalent Accident Number dan Upper Control Limit (Studi Kasus: Ruas Jalan Batas Kota Negara-Pekutatan). Berkala Forum Studi Transportasi Antar Perguruan Tinggi, 2(3), 519–528.

Yunianta, A., & Setiadji, B. H. (2022). Sistem drainase jalan raya yang berkelanjutan. Tohar Media.

Downloads

Published

2024-09-30

How to Cite

Reza, M. A., Adhiatna, T. ., & Amirudin, D. . (2024). Peningkatan Keselamatan Lalu Lintas pada Ruas Jalan Phh Mustofa di Kota Bandung . Journal of Comprehensive Science (JCS), 3(9), 4456–4473. https://doi.org/10.59188/jcs.v3i9.818