Implementasi Teori Kognitif dalam Mengembangkan Karakter Siswa SD Kelas I Berbasis Dimensi Bernalar Kritis

Authors

  • Liliani Liliani Universitas Darwan Ali, Kaimantan Timur, Indonesia
  • I Gede Astawan Universitas Darwan Ali, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59188/jcs.v3i12.2928

Keywords:

cognitive theory, critical reasoning, student character

Abstract

This study aims to test the effectiveness of the application of cognitive theory in developing the character of grade I elementary school students based on the dimension of critical reasoning. This study uses a qualitative approach with a type of classroom action research (PTK) involving 20 students in grade I of SD Negeri 005 Bentian. Data collection is carried out through observation, interviews, and tests. The results showed that students who learned using cognitive theory were more active, enthusiastic, and able to apply character values in daily life compared to students who learned using traditional approaches. Students who learn to use cognitive theory also show a deeper understanding of character values and better critical thinking abilities. This study concludes that the application of cognitive theory in character learning can improve the character of elementary school students in grade I based on the dimension of critical reasoning.

 

References

Amahorseya, M. Z. F. A., Artha, I. K. A. J., & Yulianingsih, W. (2023). Implementasi Project Based Learning dalam Kegiatan Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Taman Kanak-Kanak. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 640–650.

Arif, H. M., Suhirman, L., Karuru, P., Mawene, A., Supriyadi, A., Junaidin, M. P., Wiratama, W. M. P., Rumfot, S., Arifin, S. P., & Prastawa, S. (2024). Konsep Dasar Teori Pembelajaran. Cendikia Mulia Mandiri.

Aulia, D. (2023). Analisis Kebijakan Kurikulum Merdeka Melalui Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 11(1), 122–133.

Basyir, M. S., Dinana, A., & Devi, A. D. (2022). Kontribusi teori belajar kognitivisme David P. Ausubel dan Robert M. Gagne dalam proses pembelajaran. Jurnal Pendidikan Madrasah, 7(1), 89–100.

Habsy, B. A., Christian, J. S., & Unaisah, U. (2024). Memahami Teori Pembelajaran Kognitif dan Konstruktivisme serta Penerapannya. TSAQOFAH, 4(1), 308–325.

Hasan, M., Azizah, N., Nurjannah, N., Nurdiana, N., & Arisah, N. (2022). Pengembangan Pembelajaran Kecakapan Hidup Berbasis Karakter Kewirausahaan pada Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4299–4309.

Juardi, I. F., & Komariah, K. (2023). Konsep Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar Berlandaskan Teori Kognitif Jean Piaget. Journal on Education, 6(1), 2179–2187.

Khasanah, V. A., & Muthali’in, A. (2023). Penguatan dimensi bernalar kritis melalui kegiatan proyek dalam kurikulum merdeka. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 11(2), 172–180.

Lilihata, S., Rutumalessy, S., Burnama, N., Palopo, S. I., & Onaola, A. (2023). Penguatan profil pelajar Pancasila dimensi kreatif dan bernalar kritis pada era digital. Didaxei, 4(1), 511–523.

Magpiroh, N. L., & Mudzafar, S. N. (2023). Psikologi Pendidikan: Teori, Perkembangan, Konsep, dan Penerapannya dalam Konteks Pendidikan Modern. Seroja: Jurnal Pendidikan, 2(2), 41–53.

Mifroh, N. (2020). Teori perkembangan kognitif jean piaget dan implementasinya dalam pembelajaran di SD/MI. JPT: Jurnal Pendidikan Tematik, 1(3), 253–263.

Nabila, N. (2021). Konsep Pembelajaran Matematika SD Berdasarkan Teori Kognitif Jean Piaget. JKPD (Jurnal Kajian Pendidikan Dasar), 6(1), 69–79.

Nuryati, N., & Darsinah, D. (2021). Implementasi teori perkembangan kognitif jean piaget dalam pembelajaran matematika di sekolah dasar. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(2), 153–162.

Puspita, L., Yetri, Y., & Novianti, R. (2017). Pengaruh model pembelajaran reciprocal teaching dengan teknik mind mapping terhadap kemampuan metakognisi dan afektif pada konsep sistem sirkulasi kelas XI IPA di SMA Negeri 15 Bandar Lampung. Biosfer: Jurnal Tadris Biologi, 8(1), 78–90.

Raharjo, R., Jayadiputra, E., Husnita, L., Rukmana, K., Wahyuni, Y. S., Nurbayani, N., Salamah, S., Sarbaitinil, S., Nazmi, R., & Djakariah, D. (2023). Pendidikan Karakter Membangun Generasi Unggul Berintegritas. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Rahmaniar, E., Maemonah, M., & Mahmudah, I. (2022). Kritik Terhadap Teori Perkembangan Kognitif Piaget pada Tahap Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1).

Rhamadanty, T. (2023). Cognitive and Child Language Development and Involvement in Learning. Journal of Insan Mulia Education, 1(2), 58–64.

Rohmah, N. N. S., Narimo, S., & Widyasari, C. (2023). Strategi penguatan profil pelajar Pancasila dimensi berkebhinekaan global di sekolah dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(3), 1254–1269.

Susanti, A., & Darmansyah, A. (2023). Analisis Strategi Penguatan Profil Pelajar Pancasila Dimensi Bernalar Kritis di SD Negeri 44 Kota Bengkulu. EduBase: Journal of Basic Education, 4(2), 201–212.

Syahidah, N. (2015). Metode pembelajaran mind mapping sebagai upaya mengembangkan kreativitas siswa dalam pembelajaran ekonomi. Prosiding Seminar Nasional, 9, 108–117.

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

Liliani, L., & Gede Astawan, I. . (2024). Implementasi Teori Kognitif dalam Mengembangkan Karakter Siswa SD Kelas I Berbasis Dimensi Bernalar Kritis. Journal of Comprehensive Science (JCS), 3(12), 5544–5551. https://doi.org/10.59188/jcs.v3i12.2928