Pengaruh Word Of Mouth dan Experiential Marketing Terhadap Keputusan Mahasiswa Memilih Berkuliah Di Universitas Merdeka Malang

Authors

  • Yosanda Zata Aman Universitas Merdeka Malang, Indonesia
  • Diah Widiawati Universitas Merdeka Malang, Indonesia
  • Sekar Cendana Wangi Universitas Merdeka Malang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59188/jcs.v3i12.2933

Keywords:

word of mouth, experiential marketing, decision making

Abstract

Education plays a crucial role in individual development, enabling people to learn and apply various knowledge in life. Universitas Merdeka Malang is one of the leading higher education institutions in Indonesia. This research focuses on the campus's indirect marketing strategies to introduce itself to the broader community. Word of mouth communication and experiential marketing can be effective information sources in influencing prospective students. The research aims to analyze the impact of these two factors on the decision to choose Universitas Merdeka Malang as a study destination. The study uses primary data collected from 97 respondents, students of the Faculty of Economics and Business from the 2022-2023 academic year. Samples were selected using random sampling method, and data were analyzed using multiple regression analysis. Research findings indicate that word of mouth and experiential marketing significantly influence the college selection decision.

 

References

Aditya, K. Y., & Wardana, I. M. (2017). Peran Brand Equity Dalam Memediasi Pengaruh Word Of Mouth Terhadap Niat Beli. E-Jurnal Manajemen Unud, 6(2), 830–856.

Aprilia, F. (2015). Pengaruh Word Of Mouth Terhadap Minat Berkunjung Serta Dampaknya Pada Keputusan Berkunjung (Survei pada Pengunjung Tempat Wisata “Jawa Timur Park 2” Kota Batu). Brawijaya University.

Devita, C. (2016). Traditional marketing vsexperiential marketing Manakah strategi pemasaran yang lebih efektif bagi konsumen dalam pusat perbelanjaan? Jurnal Manajemen: Untuk Ilmu Ekonomi Dan Perpustakaan, 1(2).

Fadillah, D. (2015). Model Komunikasi “WOM” Sebagai Strategi Pemasaran Efektif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 15(1), 66–74.

Firmansyah, M. A. (2019). Pemasaran Produk dan Merek (Planning & Strategy). 203.

Ghozali, I. (2018). aplikasi analisis multivariate dengan program SPSS,. Semarang: UNDIP, 1(1), h.129.

Harahap, D. A. (2017). Pengaruh Reputasi Universitas Terhadap Keputusan Mahasiswa Memilih Studi di Universitas Islam Sumatera Utara.

Hermawan, A. (2017). Pengaruh Word of Mouth terhadap Minat Berkunjung Pemustaka pada Perpustakaan Daerah Salatiga. Lentera Pustaka, 3(1), 59–79.

Joesyiana, K. (2018). Pengaruh word of mouth terhadap keputusan pembelian konsumen pada media online shop shopee di pekanbaru. Jurnal Valuta, 4(1), 71–85.

Kasakeyan, R. F., Tawas, H. N., & Poluan, J. G. (2021). Pengaruh Electronic Word of Mouth, Kualitas Produk Dan Experiential Marketing Terhadap Keputusan Pembelian Produk Street Boba Manado. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 9(4), 1208–1217.

Muhlis, S. (2021). Pengaruh Loyalitas Merek, Kepuasan Pelanggan Dan Kepercayaan Merek Terhadap word of mouth. Universitas Muhammadiyah Palopo.

Nerson, N., Adistira, A. B., & Dwianto, A. (2022). Pengaruh Experiential Marketing, Perceived Quality Dan Advertising Terhadap Keputusan Pembelian Produk Luwak White Koffie. Kalianda Halok Gagas, 5(1), 1–13.

Pramesti, C., Ayu, I., & Rahanatha, G. B. (2019). Peran brand image Memediasi Pengaruh word of mouth (wom) Terhadap Niat beli konsumen. Udayana University.

Pramuaji, K. A., & Loekmono, L. (2018). Uji Validitas Dan Reliabilitas Alat Ukur Penelitian: Quesionnaire Emphaty. Jurnal Ilmiah Bimbingan Konseling Undiksha, 9(2), 74–78.

Priansa, D. J. (2017). Komunikasi Pemasaran Terpadu pada era media sosial. Bandung: CV Pustaka Setia, 358.

Putra, I. K. M., & Yasa, N. K. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Mahasiswa, Citra, dan Positive Word of Mouth Politeknik Negeri Bali. Jurnal Bisnis Dan Kewirausahaan, 11(1 Maret), 90.

Ramona, S. (2024). Pengaruh Experiential Marketing dan Emotional Branding terhadap Loyalitas Nasabah: Studi Kasus di Bank BTN KCPS Meulaboh. Jurnal Global Futuristik, 2(2), 86–97.

Rianti, O., & Oetomo, H. W. (2017). Pengaruh experiential marketing terhadap loyalitas konsumen dengan kepuasan konsumen sebagai variabel intervening. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen (JIRM), 6(8).

Rohmah, S. (2024). Analisis Manfaat, Hambatan dan Pentingnya Pengungkapan Sustainability Reporting bagi Perusahaan: Studi Persepsi Mahasiswa Jurusan Akuntansi. Perpustakaan FEB UIN Jakarta.

Sabila, A. (2023). Pengaruh Event Marketing Dan Desain Produk Terhadap Minat Beli Ulang Dengan Kepuasan Konsumen Sebagai Variabel Intervenng Pada Konsumen Muslim Di Toko Pakaian Racing Start Tirto Pekalongan. UIN. KH Abdurrahman Wahid Pekalongan.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (19th ed.). Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sukatin, S., Astuti, A., Rohmawati, A., Ananta, A., Aprianti, A., & As-Sodiq, I. (2022). Pengambilan Keputusan dalam Kepemimpinan. Humantech: Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 1(9), 1156–1167.

Supratiknya, A. (2016). Pedagogi kritis & pendidikan tinggi. Retorik: Jurnal Ilmu Humaniora, 4(1), 71–102.

Tabrani, M., & Aghniya, I. R. (2019). Implementasi Metode Waterfall Pada Program Simpan Pinjam Koperasi Subur Jaya Mandiri Subang. Jurnal Interkom: Jurnal Publikasi Ilmiah Bidang Teknologi Informasi Dan Komunikasi, 14(1), 41–50.

Tjiptono, F. (2017). Strategi Pemasaran, Edisi 4, Yogyakarta. Penerbit Andi Offset.

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

Zata Aman, Y., Widiawati, D. ., & Cendana Wangi, S. . (2024). Pengaruh Word Of Mouth dan Experiential Marketing Terhadap Keputusan Mahasiswa Memilih Berkuliah Di Universitas Merdeka Malang. Journal of Comprehensive Science (JCS), 3(12), 5638–5649. https://doi.org/10.59188/jcs.v3i12.2933