Remaja Muslim di Pulau Mayoritas Katolik: Studi Hubungan Dukungan Sosial Dengan Kesejahteraan Psikologis pada Remaja di Kabupaten Lembata
DOI:
https://doi.org/10.59188/jcs.v3i12.2926Keywords:
social support, psychological well-being, teenagerAbstract
Psychological well-being discusses an individual's life journey that is going well. One of the factors that influences psychological well-being is social support. Social support is really needed by teenagers, therefore the focus of this research is on Muslim teenagers in Lembata Regency, where the majority of the population in Lembata Regency is Catholic. The aim of this research is to analyze the relationship between social support and psychological well-being. This type of research is quantitative research. Participants in this study were 96 teenagers who were taken using purposive sampling. Data collection techniques were carried out using a social support scale and a psychological well-being scale. Data analysis in this study used the SPSS for Windows version 23 program. The results showed that there was a relationship between social support and psychological well-being in Muslim adolescents in Lembata Regency, with a significant value of 0.000 (p<0.05) and a correlation coefficient of 0.589, which means there is positive and significant relationship between social support and psychological well-being in adolescents in Lembata Regency.
References
Alawiyah, D., & Alwi, C. A. (2022). Pengaruh Dukungan Sosial Terhadap Kesejahteraan Psikologis Pada Mahasiswa Semester Akhir. Jurnal Mimbar: Media Intelektual Muslim Dan Bimbingan Rohani, 8(2), 30–44.
Anshari, F. (2022). Pengaruh Usia, Jenis Kelamin, Teman, Dan Orang Tua Terhadap Kesepian Pada Remaja Dan Di Indonesia (Analisis Data Gshs Tahun 2015). Jurnal Medika Hutama, 3(02), 2348–2355.
Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta, 2(3).
Asran, E. A. (2021). Pengaruh Dukungan Teman Sebaya terhadap Tingkat Depresi pada Korban Perundungan. Bandung Conference Series: Psychology Science, 1(1), 1–6.
Asri, D. N. (2020). Faktor-faktor yang mempengaruhi terbentuknya konsep diri remaja (studi kualitatif pada siswa SMPN 6 Kota Madiun). Jurnal Konseling Gusjigang, 6(1).
Dityo, D. R., & Satwika, Y. W. (2023). Hubungan Dukungan Sosial Dan Kesejahteraan Psikologis Mahasiswa Perantauan Yang Sedang Menyusun Skripsi. Character Jurnal Penelitian Psikologi, 10(2), 788–799.
Effendi, M. F., Akbar, S. N., & Rachmah, D. N. (2020). Hubungan antara dukungan sosial orang tua dengan kesadaran diri pada siswa SMPN 8 Banjarmasin. Jurnal Kognisia, 2(1), 61–65.
Harahap, R. T. R. (2022). Hubungan Antara Dukungan Keluarga dengan Kenakalan Remaja pada Siswa-Siswi SMA YPI Amir Hamzah Medan.
Harahap, S. Z., Juledi, A. P., Munthe, I. R., Nasution, M., & Irmayani, D. (2023). Penyuluhan etika dan attitude bermedia sosial di usia remaja pada tingkat sekolah menengah atas. Ika Bina En Pabolo: Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 83–93.
Hardjo, S., & Novita, E. (2015). Hubungan dukungan sosial dengan psychological well-being pada remaja korban sexual abuse. Analitika: Jurnal Magister Psikologi UMA, 7(1), 12–19.
Hilmi, M. S. (2015). Pengaruh Dukungan Sosial Teman Sebaya Terhadap Motivasi Berprestasi Siswa SMKN II Malang.
Indrawati, T. (2017). Peranan kecerdasan emosi dan dukungan sosial terhadap kesejahteraan psikologis siswa SMP terbuka di Cirebon. Edukasia Islamika: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 70–88.
Kurniawan, S. R., & Eva, N. (2020). Hubungan antara dukungan sosial dengan kesejahteraan psikologis pada mahasiswa rantau. Seminar Nasional Psikologi Dan Ilmu Humaniora (SENAPIH), 1(1).
Lembata, B. K. (2023). Sosial dan Kependudukan. https://lembatakab.bps.go.id/?hal=publikasi
Mahardika, B. (2019). Hubungan antara Dukungan Sosial dengan Psychological Well Being pada Remaja Putus Sekolah di Desa Karaban Kecamatan Gabus Kabupaten Pati Jawa Tengah. Program Studi Psikologi FPSI-UKSW.
Mulyarti, N. (2022). Social Support Dan Hope Sebagai Prediktor Grit Pada Mahasiswa Di Kota Makassar. Universitas Bosowa.
Muqomah, D. (2022). Pengaruh body shaming dan peer social support terhadap self confidence siswa-siswi kelas 3 SMP NU Al-Hikmah PPPI Jeru Tumpang Malang. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Oktavia, L., & Pratisti, W. D. (2021). Hubungan Dukungan Sosial Dengan Kesejahteraan Psikologis Pada Mahasiswa Di Masa Pandemi Covid-19. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Pajarsari, S. U., & Wilani, N. M. A. (2020). Dukungan sosial terhadap kemunculan ide bunuh diri pada Remaja. Widya Caraka: Journal of Psychology and Humanities, 1(1), 34–40.
Papalia, D. E., & Martorell, G. (2012). Experience human development.
Permana, M. H. (2021). Pengaruh Etnosentrisme terhadap Persatuan di Indonesia. De Cive: Jurnal Penelitian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 1(5), 163–172.
Prabowo, A. (2016). Kesejahteraan psikologis remaja di sekolah. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 4(2), 246–260.
Pratama, B. P., & Endratno, H. (2022). Pengaruh Psychological Well-Being, Disiplin Kerja, dan Lingkungan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan PT. Laba Asia Foods. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi (JIMMBA), 4(6), 739–748.
Putra, F., & Ramdani, R. (2014). Ketercapaian Tugas-Tugas Perkembangan Remaja dan Pendidikan Seksual Pada Remaja. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 2(3), 37–41.
Putri, D. L. A. (2015). Hubungan antara Dukungan Sosial Orangtua dengan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Kristen Satya Wacana Salatiga. Program Studi Psikologi FPSI-UKSW.
Rahma, U., Yasmi, F., & Chandra, Y. (2021). Pengaruh Dukungan Sosial Teman Sebaya Terhadap Minat Belajar Peserta Didik Kelas XI di SMA N 1 Dua Koto Kabupaten Pasaman. MUDABBIR Journal Reserch and Education Studies, 1(2), 141–148.
Rahmadani, N. (2022). Hubungan Dukungan Sosial Teman Sebaya Dengan Psychological Well-Being Pada Siswa MTs Negeri 2 Medan. UNIMED.
Santrock, J. W. (2003). Adolescence: perkembangan remaja.
Sari, A. T., & Eva, N. (2021). Hubungan optimisme dan kesejahteraan psikologis pada mahasiswa fresh graduate yang sedang mencari pekerjaan: sebuah literature review. Seminar Nasional Psikologi Dan Ilmu Humaniora (SENAPIH), 1(1), 143–148.
Sari, H. N., Pebriyani, P., Nurfarida, S., Suryanto, M. F., Suri, P. A. A., & Nugraha, R. G. (2022). Perilaku bullying yang menyimpang dari nilai pancasila pada siswa sekolah. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 2095–2102.
Setiyowati, A. J., Erlita, F., & Hotifah, Y. (2023). Analisis Konformitas Teman Sebaya dan Kesepian Dengan Perilaku Narsistik Siswa SMA Pengguna TikTok. Nusantara of Research: Jurnal Hasil-Hasil Penelitian Universitas Nusantara PGRI Kediri, 10(1), 39–53.
Setyawati, I., Fahiroh, S. A., & Poerwanto, A. (2022). Hubungan Antara Dukungan Sosial Dengan Kesejahteraan Psikologis Pada Remaja di UPT PRSMP Surabaya. ARCHETYPE, 5(1).
Sianturi, I. H. U. (2018). Hubungan dukungan sosial dengan kesejahteraan psikologis remaja panti asuhan di Kota Medan.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Supada, W., Sari, G. A. P. D. P., Heriawan, I. G. T., & Pratyaksa, I. G. T. (2021). Analisis Faktor Penyebab dan Dampak Kualitas Belajar Mahasiswa Berbasis Daring di Masa Pandemi Covid-19. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 659–677.
Tianingrum, N. A., & Nurjannah, U. (2019). Pengaruh teman sebaya terhadap perilaku kenakalan remaja sekolah di samarinda. Jurnal Dunia Kesmas, 8(4), 275–282.
Wahyuni, N. S. (2016). Hubungan dukungan sosial teman sebaya dengan kemampuan bersosialisasi pada siswa smk negeri 3 medan. Jurnal Diversita, 2(2).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Febronia Anggraeni Udjan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC-BY-SA). that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.