Evaluasi Pelaksanaan Tari Kreasi dalam Mengembangkan Kecerdasan Kinestetik Anak di TK Negeri Pembina Lubuk Pakam

Authors

  • Cindy Yola Aritonang Universitas Negeri Medan, Indonesia
  • Amelianda Amelianda Universitas Negeri Medan, Indonesia
  • Mulyani Gabriela Universitas Negeri Medan, Indonesia
  • Nabila Dhara Universitas Negeri Medan, Indonesia
  • Nurbetti Sijabat Universitas Negeri Medan, Indonesia
  • Anita Yus Universitas Negeri Medan, Indonesia
  • Siti Khodijah Lubis Universitas Negeri Medan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59188/jcs.v3i12.2917

Keywords:

creative dance, kinesthetic intelligence, CIPP evaluation, early childhood, motor development

Abstract

This research aims to evaluate the implementation of creative dance as a medium for developing kinesthetic intelligence in early childhood at the Pembina Lubuk Pakam State Kindergarten. Creative dance was chosen because it is relevant in improving children's gross motor skills, coordination and creativity. The evaluation method uses the CIPP model which includes context, input, process and product, with data collection techniques through observation, interviews and documentation. The evaluation results show that the implementation of creative dance has helped children improve gross and fine motor skills, as well as build self-confidence and creativity. However, obstacles were found such as limited facilities and lack of program support from parents. The implication of this research is the importance of optimizing supporting facilities and increasing teacher competency to ensure the success of the program. Thus, creative dance has proven to be an effective means of supporting the kinesthetic development of young children and enriching their learning experiences in an educational environment.

 

References

Anggraini, D. D. (2015). Peningkatan Kecerdasan Kinestetik Melalui Kegiatan Bermain Sirkuit Dengan Bola (Penelitian Tindakan di Kelompok A TK Al Muhajirin Malang Jawa Timur, Tahun 2015). Jurnal PG-PAUD Trunojoyo: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 2(1), 65–75.

Arifa, S. (2022). Penerapan Tari Kreasi Top Pade untuk Meningkatkan Kecerdasan Kinestetik Anak di TK Qurratul’Uyun Barat Daya Aceh Selatan. UIN Ar-Raniry.

Ariyanti, T. (2016). Pentingnya pendidikan anak usia dini bagi tumbuh kembang anak the importance of childhood education for child development. Dinamika Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1).

Darwati, A., Muslihin, H. Y., & Giyartini, R. (2019). Kegiatan tari kreasi Manuk Dadali untuk meningkatkan kecerdasan kinestetik anak kelompok B di TK Artanita Al-Khairiyah Kota Tasikmalaya. Jurnal PAUD Agapedia, 3(2), 164–177.

Dwihuttni, C., & Muthi, I. (2024). Tari Kreasi Anak-Anak: Proses Kreatif dan Eksplorasi Gerak dalam Pembelajaran Seni di Kelas SD. Jurnal Ilmiah Multidisipin, 2(9), 465–469.

Fahrina, A., Amelia, K., & Zahara, C. R. (2020). Minda Guru Indonesia: Pandemi Corona, Disrupsi Pendidikan, dan Kreativitas Guru (Vol. 153). Syiah Kuala University Press.

Kurniasih, S. (2021). Kecerdasan Interpersonal Anak Usia Dini. Guepedia.

Mahardika, M. (2019). Pengembangan Kreativitas Anak Usia Dini di PAUD Kencana Sari 2 Cikidang Kecamatan Cilongok Kabupaten Banyumas. IAIN Purwokerto.

Munawaroh, H. (2017). Implementasi pembelajaran tari dalam mengembangkan aspek perkembangan anak usia dini. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 2(2), 25–34.

Qodariah, R. (2021). Mengembangkan motorik kasar anak usia 4-5 tahun melalui menari (tari kreasi). IAIN Palangka Raya.

Rohmah, R. M., & Azizah, R. (2023). Peran Pendidikan Holistik Bagi Pengembangan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 11(1), 154–165.

Rukma Dewi, W. (2019). Pelaksanaan Tari Kreasi Dalam Mengembangkan Kecerdasan Kinestetik Anak Di PAUD Negeri Pembina 1 Kota Bengkulu. IAIN Bengkulu.

Suralaga, F. (2021). Psikologi pendidikan: Implikasi dalam pembelajaran. PT Rajagrafindo Persada.

Sustiawati, N. L., Suryatini, N. K., & Artati, A. A. A. M. (2018). Pengembangan desain pembelajaran seni tari di sekolah dasar berbasis localgenius knowledge berpendekatan integrated learning. Mudra Jurnal Seni Budaya, 33(1), 128–143.

Wiranata, I. G. L. A. (2019). Mengoptimalkan perkembangan anak usia dini melalui kegiatan parenting. Pratama Widya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 48–56.

Yuliyanti, E., Pusari, R. W., & Kusumaningtyas, N. (2023). Analisis Pengembangan Kecerdasan Kinestetik Anak Usia Dini Kelompok B Melalui Kegiatan Tari Kreasi Di TK PGRI 04 Kartini Semarang. Populer: Jurnal Penelitian Mahasiswa, 2(1), 252–264.

Zakie, D. (2024). Implementasi Tari Kreasi Anak Kambing Saya Pada Pendidikan Inklusi Dalam Meningkatkan Kecerdasan Kinestetik Anak Usia Dini Di Tk Alam Mahira Kota Bengkulu. UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu.

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

Yola Aritonang, C., Amelianda, A., Gabriela, M. ., Dhara, N. ., Sijabat, N. ., Yus, A. ., & Khodijah Lubis, S. . (2024). Evaluasi Pelaksanaan Tari Kreasi dalam Mengembangkan Kecerdasan Kinestetik Anak di TK Negeri Pembina Lubuk Pakam. Journal of Comprehensive Science (JCS), 3(12), 5466–5472. https://doi.org/10.59188/jcs.v3i12.2917