Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning dalam Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Peserta Didik Sekolah Dasar Kabupaten Madiun

Authors

  • Pipit Setiawati Universitas PGRI Madiun, Jawa Timur, Indonesia
  • Elly’s Mersina Mursidik Universitas PGRI Madiun, Jawa Timur, Indonesia
  • Reni Sujianti SD Negeri Sobrah Madiun, Jawa Timur, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59188/jcs.v3i12.2911

Keywords:

science process skills, discovery learning, learning method

Abstract

Science process skills are skills used by scientists in forming knowledge in solving problems. KPS itself can be improved using the Discovery learning model, a learning method that requires teachers to be more creative in creating situations that encourage students to actively learn and discover their own knowledge. The research method used is classroom action research (CAR) through three stages, namely pre-cycle, cycle I, and cycle II. The research subjects came from 14 fourth grade students. This study used data collection techniques using written tests and observations. The percentage of science process skills was 85.71%. Based on this study, it can be concluded that the use of the discovery learning model can improve students' science process skills.

 

References

Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta, 2(3).

Barus, M. (2022). Literasi Sains Dan Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Pendistra, 5(1), 17–23.

Cahyaningtyas, D., Wardani, N. S., & Yudarasa, N. S. (2023). Upaya Peningkatan Hasil Belajar dan Sikap Kerjasama Siswa Melalui Penerapan Discovery Learning. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 13(1), 59–67. https://doi.org/10.24246/j.js.2023.v13.i1.p59-67

Dohona, S. T. S., Lase, I. S., & Lase, N. K. (2024). Analisis Model Pembelajaran Di Tingkat Smp Pada Materi Sistem Pernapasan Manusia. Jurnal Pendidikan Inovatif, 6(April), 226–237.

Fakhriyah, F., Masfuah, S., Roysa, M., Rusilowati, A., & Rahayu, E. S. (2017). Student’s science literacy in the aspect of content science? Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 6(1), 81–87. https://doi.org/10.15294/jpii.v6i1.7245

Hartati, Fahruddin, & Azmin, N. (2021). 2574-7858-1-Pb. Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan (JISIP), 5(4), 1770–1775. https://doi.org/10.36312/jisip.v5i4.2574/http

Ilmiati, A. (2024). Penerapan Model Discovery Learning Terhadap Literasi Sains pada Pembelajaran Fisika. Jurnal Citra Pendidikan, 4(2), 1768–1776.

Mariana, I. M. A., & Wijaya, I. K. W. B. (2020). Pedoman Praktikum IPA SD Kelas Rendah (Untuk Mahasiswa PGSD). Nilacakra.

Marlena, D., Sari, D. L., Yanti, R., Agustina, R., & Walid, A. (2019). JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains) Penyusunan Instrumen Tes Keterampilan Proses. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 9(1), 1763–1765.

Mufidah, L. (2021). Urgensi Penelitian Tindakan Kelas Dalam Memperbaiki Praksis Pembelajaran. At-Tajdid: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 4(02), 168.

Prasasty, N., & Utaminingtyas, S. (2020). Penerapan model discovery learning pada pembelajaran matematika siswa sekolah dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 1(1), 57–64.

Pratiwi, S. N., Cari, C., & Aminah, N. S. (2019). Pembelajaran IPA abad 21 dengan literasi sains siswa. Jurnal Materi Dan Pembelajaran …, 9, 34–42.

Rahayu, A. H., & Anggraeni, P. (2017). Analisis Profil Keterampilan Proses Sains Siswa Sekolah Dasar Di Kabupaten Sumedang. Pesona Dasar (Jurnal Pendidikan Dasar Dan Humaniora), 5(2), 22–33. https://doi.org/10.24815/pear.v7i2.14753

Rahmah, Y. Y., Azmin, N., & Nasir, M. (2019). Penerapan Model Pembelajaran 5E Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Dan Sikap Ilmiah Siswa Kelas Viii Smp Negri 6 Kota Bima. Oryza ( Jurnal Pendidikan Biologi ), 8(2), 40–46. https://doi.org/10.33627/oz.v8i2.296

Sari, D. T., Aula, A. W., Nugraheni, V. A., Dina, Z. K., & Romdhoni, W. (2022). Penerapan pembelajaran berbasis masalah pada siswa sd untuk menumbuhkan kemampuan berpikir kritis. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 82–96.

Setyawan, P., & Ibrahim, M. (2019). Pengembangan Media Flashcard Berbasis Pictorial Riddle Pada Materi Plantae untuk Meningkatkan Motivasi dan Pemahaman Konsep Siswa SMA/MA Kelas X. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 8(2).

Tarigan, A. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Role Playing untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas III SD Negeri 013 Lubuk Kembang Sari Kecamatan Ukui. Primary, 5(3), 102–112.

Yuliati, C. L., & Susianna, N. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Meningkatkan Keterampilan Proses Sains, Berpikir Kritis, dan Percaya Diri Siswa. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 13(1), 48–58. https://doi.org/10.24246/j.js.2023.v13.i1.p48-58

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

Setiawati, P., Mersina Mursidik, E. ., & Sujianti, R. . (2024). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning dalam Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Peserta Didik Sekolah Dasar Kabupaten Madiun. Journal of Comprehensive Science (JCS), 3(12), 5586–5594. https://doi.org/10.59188/jcs.v3i12.2911