Analisis Kesiapan Mahasiswa Pendidikan Teknik Bangunan untuk Menjadi Guru

Authors

  • Taufiq Natsir Universitas Negeri Makassar, Sulawesi, Indonesia
  • Ishak Ishak Universitas Negeri Makassar, Sulawesi, Indonesia
  • Nur Zalsabilah Universitas Negeri Makassar, Sulawesi, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59188/jcs.v3i10.2629

Keywords:

Education, Understanding, Teacher Profession, Student Readiness

Abstract

This research was conducted in the Building Engineering Education Study Program. The purpose of this study is to analyze the understanding of Building Engineering Education students towards the subject matter to be taught at SMK. Evaluate the understanding possessed by Building Engineering Education students about the teaching profession. Identify the pedagogical skills of Building Engineering Education students. This research is a quantitative approach research with a descriptive method. The results of the Kolmogorov-Smirnov Test normality test obtained a sig of 0.70. Because the significance value is greater than 0.05, it can be concluded that the residual value of the X variable data is normally distributed. showed that most of the students' understanding of the subject matter taught (X1) was high (54.84%), showing that most of the students' understanding of the teaching profession (X2) was high (48.40%), showing that most of the students' pedagogical skills (X3) were high (61.30%), students' understanding of the subject matter to be taught at SMK There were 54.84% of students showing a good understanding of the subject matter to be taught at SMK. Student understanding of the teaching profession 48.40% of students who have a high interest in becoming teachers. There are 61.30% of students who have the necessary pedagogical skills in the learning process.

References

Adri, Z. (2019). Usia Ideal Masuk SD: Sebuah Pendekatan Psikologi. Gre Publishing.

Alfath, A., Azizah, F. N., & Setiabudi, D. I. (2022). Pengembangan kompetensi guru dalam menyongsong kurikulum merdeka belajar. Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 1(2), 42–50.

Batubara, N. K. I., Sinaga, A. I., & Haidir, H. (2024). Analisis kompetensi pedagogik guru fikih dalam melaksanakan pembelajaran pada kurikulum merdeka di madrasah aliyah. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 10(1), 300–306.

Dhonal, R., & Rijal Abdullah, M. T. (2019). Kesiapan Mengajar Mahasiswa Prodi Pendidikan Teknik Bangunan FT-UNP Sebagai Calon Guru Profesional Di SMK. Cived, 6(2).

Fachromi, A. (2014). Analisis Keterampilan Dasar Mengajar Mahasiswa Pendidikan Teknik Bangunan FT-UNP Pada Saat PPLK Di SMK Se-Kota Padang. CIVED, 2(3).

Lubis, N. S. (2022). Pembentukan Akhlak Siswa di Madrasah: Kontribusi Lingkungan Sekolah, Kompetensi Guru, dan Mutu Pendidikan. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 7(1), 137–156.

Lutvaidah, U., & Hidayat, R. (2019). Pengaruh ketelitian membaca soal cerita terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 4(2), 179–188.

Maguni, W., & Maupa, H. (2018). Teori motivasi, kinerja dan prestasi kerja dalam Al-Quran serta pleksibilitas penerapannya pada manajemen perbankan islam. Li Falah: Jurnal Studi Ekonomi Dan Bisnis Islam, 3(1), 100–124.

Mayasari, Y. (2022). Hubungan hasil belajar mata pelajaran pendidikan Agama Islam dan budi pekerti terhadap sikap moderasi beragama di SMP Islam Al Azhar 29 BSB Semarang.

Murtiningsih, Y. J., Susilaningsih, S., & Sohidin, S. (2014). Pengaruh penguasaan materi mata kuliah dasar kependidikan (MKDK) dan praktik program pengalaman lapangan (PPL) terhadap kesiapan menjadi guru. Jurnal Pendidikan Ekonomi Universitas Sebelas Maret, 2(3), 13587.

Novitasari, F., & Sumaryati, S. (2013). Pengaruh program pengalaman lapangan terhadap kesiapan mahasiswa prodi ekonomi FKIP UNS menjadi tenaga pendidik. Jupe-Jurnal Pendidikan Ekonomi, 1(3).

Perdani, B. U. M., & Andayani, E. S. (2021). Pengaruh Kemampuan Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) terhadap Kesiapan Menjadi Guru. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 19(2), 99–115.

Puspitasari, Q. D., & Wibowo, A. (2021). Peran guru dalam mengembangkan kreativitas siswa kelas IV di SD Negeri Plebengan Bambanglipuro. Pelita: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia, 1(1), 1–7.

Rohman, N., Istiningsih, I., & Hasibuan, A. T. (2022). Analisis Kesiapan Mengajar Mahasiswa Prodi Pgmi Melalui Program Pengayaan Keterampilan Mengajar. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 790–798.

Sirait, J. E. (2021). Analisis pengaruh kompetensi guru terhadap keberhasilan pembelajaran di sekolah dasar Bethel Tanjung Priok Jakarta Utara. Diegesis: Jurnal Teologi, 6(1), 49–69.

Susilo, H. (2013). Lesson Study sebagai sarana meningkatkan kompetensi Pendidik. Makalah) Disajikan Dalam Seminar Dan Lokakarya PLEASE, 28–34.

Wahyudi, R., & Syah, N. (2019). Hubungan minat menjadi guru dengan kesiapan mengajar mahasiswa Prodi Pendidikan Teknik bangunan. CIVED, 6(1).

Zuhairoh, N., & Pattinasarany, I. R. I. (2021). Kemitraan Sekolah Menengah Kejuruan (SMK) Dengan Dunia Usaha/Dunia Industri (DU/DI) Sebagai Implementasi Revitalisasi SMK (Studi Tata Kelola Kemitraan Pada SMK Swasta “DP” Di Jakarta Timur). JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 5(3).

Downloads

Published

2024-10-25

How to Cite

Natsir, T., Ishak, I., & Zalsabilah, N. (2024). Analisis Kesiapan Mahasiswa Pendidikan Teknik Bangunan untuk Menjadi Guru. Journal of Comprehensive Science (JCS), 3(10), 4661–4674. https://doi.org/10.59188/jcs.v3i10.2629

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.