Strategi Pemasaran UMKM di Era Digital: Studi Kasus Gamis Hijab Terbaru Riskirich Menggunakan Aplikasi TikTok Shop

Authors

  • Susanti Susanti Universitas Islam Bunga Bangsa Cirebon, Jawa Barat, Indonesia
  • Cory Vidiati Universitas Islam Bunga Bangsa Cirebon, Jawa Barat, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59188/jcs.v3i10.2380

Keywords:

Marketing Strategy, MSMES, TikTok Shop, Riskirich

Abstract

This article discusses the digital marketing strategy used by Riskirich, an MSME operating in the Muslim fashion industry, especially robes and hijabs. The main focus of this research is the use of TikTok Shop as the main marketing and sales platform. This study aims to analyze the effectiveness of TikTok Shop in increasing brand recognition and product sales, as well as identifying the challenges and opportunities faced by Riskirich's newest hijab gamis in developing its digital marketing strategy. MSMEs in Indonesia face many challenges in marketing the products they sell, due to the COVID pandemic – 19 which occurred in 2019 to 2021 changed everything to become completely digital, so that all MSMEs in Indonesia inevitably had to market their products online. This research uses a qualitative approach with a case study method and data collection through interviews, observation and social media analysis. The research results show that using TikTok Shop significantly increases product visibility and interaction with customers, but there are challenges in terms of content management and adaptation to the platform's algorithms.

References

Agustin, R. J. P., & Astuti, C. W. (2021). Bahasa Persuasif Pada Iklan Kosmetik Di Televisi. Jurnal Bahasa Dan Sastra, 8(1).

Duta, C. B. L., & Zahid, A. (2023). Standarisasi Brand Pakaian dalam Pertemanan (Studi Kasus Mahasiswa Sosiologi Agama Tahun 2019). Titian: Jurnal Ilmu Humaniora, 7(1), 181–202.

Fahira, A. (2021). Strategi Pedagang Pasar Tanah Abang di Tengah Penutupan Pasar Saat Pandemi Covid-19. Program Studi Sosiologi Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Universitas ….

Fitrianna, H., & Aurinawati, D. (2020). Pengaruh Digital Marketing Pada Peningkatan Brand Awareness Dan Brand Image Terhadap Keputusan Pembelian Produk Cokelat Monggo di Yogyakarta. INOBIS: Jurnal Inovasi Bisnis Dan Manajemen Indonesia, 3(3), 409–418.

Hasiholan, T. P., Pratami, R., & Wahid, U. (2020). Pemanfaatan media sosial tik tok sebagai media kampanye gerakan cuci tangan di indonesia untuk mencegah covid-19. Communiverse: Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(2), 70–80.

Irene Silviani, P. D. (2021). Strategi Komunikasi Pemasaran Menggunakan Teknik Integrated Marketing Communication (IMC). Surabaya: Scopindo Media Pustaka.

Mardikaningsih, R., & Darmawan, D. (2023). Strategi Inovasi Bisnis Sebagai Upaya Peningkatan Keunggulan Kompetitif Dan Pertumbuhan Bisnis UMKM Industri Kreatif Di Era Digital. Global Leadership Organizational Research in Management, 1(4), 371–386.

Munthe, M. F. A., & Fauzan, H. (2023). Perilaku Konsumtif Mahasiswa Terhadap Jual Beli Online Dalam Perspektif Islam. BISMA: Business and Management Journal, 1(02), 69–80.

Purwanto, R., Maharrani, R. H., Somantri, O., Wanti, L. P., & Fadillah, F. (2022). Pemanfaatan Digital Marketing sebagai Media Informasi Pemasaran Online Produk Usaha Mikro Kecil Menengah Petani Hortikultura Cilacap. Jurnal PkM (Pengabdian Kepada Masyarakat), 5(3), 287–296.

Putra, I. P. D. S. S. (2022). Analisis Konten Video Iklan Pada Aplikasi Tiktok Untuk Meningkatkan Brand Awareness. Nusantara Hasana Journal, 2(3), 293–401.

Putriansyah, R. S. A., Wijayanti, R., Ravenska, N., & Tindaon, S. S. (2023). Analisis Promotion Mix Hijab Mandjha Ivan Gunawan. Konferensi Nasional Ilmu Administrasi, 7(1), 131–140.

Rafiah, K. K. (2019). Analisis pengaruh kepuasan pelanggan dan kepercayaan pelanggan terhadap loyalitas pelanggan dalam berbelanja melalui E-commerce di Indonesia. Al Tijarah, 5(1), 46–56.

Rahmawati, L. (2024). Fenomena dan Perilaku Belanja Online Melalui Tiktok Shop pada Generasi Z Perspektif Konsumsi Islam. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 10(2), 1796–1806.

Robikayati, A. (2022). Pengaruh In-Store Display Dan Price Discount Terhadap Impulse Buying Dengan Positive Emotion Sebagai Variabel Intervening (Survey Pada Konsumen Indomaret Jln. Sultan Agung Ponorogo). Universitas Muhammadiyah Ponorogo.

Roliansyah, A., Utami, A. P., Asnaini, A., & Afrianty, N. (2022). Analisis Transaksi Jual Beli Online Di Marketplace Shopee Menurut Konsep Bisnis Islam Pada Masa Pandemi Covid 19. Juremi: Jurnal Riset Ekonomi, 1(5), 443–456.

Setianawati, L. (2023). Analisis Dampak Penggunaan Aplikasi Tiktok Pada Remaja Terhadap Adab Dan Perilaku Kepada Orang Tua. Seroja: Jurnal Pendidikan, 2(3), 175–181.

Soeratin, B. S. (2024). Penerapan Strategi Manajemen Inovasi Untuk Daya Saing Perusahaan Dalam Industri E-Commerce. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 7(1), 1186–1193.

Susanti, A., Istiyanto, B., & Jalari, M. (2020). Strategi UKM pada masa pandemi Covid-19. KANGMAS: Karya Ilmiah Pengabdian Masyarakat, 1(2), 67–74.

Wibowo, R. A. (2019). Manajemen Pemasaran. Radna Andi Wibowo.

Downloads

Published

2024-10-28

How to Cite

Susanti, S., & Vidiati, C. . (2024). Strategi Pemasaran UMKM di Era Digital: Studi Kasus Gamis Hijab Terbaru Riskirich Menggunakan Aplikasi TikTok Shop. Journal of Comprehensive Science (JCS), 3(10), 4785–4797. https://doi.org/10.59188/jcs.v3i10.2380